چگونه ببینیم؟ چگونه بنویسیم؟ چگونه بخوانیم؟
عنوان تصویر
انتخاب عنوان زیبا برای تصویر. دانشآموز در اینجا عنوانی کوتاه، مناسب و زیبا برای تصویر انتخاب میکند.
جزئیات تصویر (شامل: رنگ، خطوط، عناصر و …)
در اینجا دانشآموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده میکند و هرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینهی تصویر) میبیند و خیال میکند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی و کاملاً آزاد و خلاقانه و باتوجه به ارتباط عناصر و پیکرهی تصویر و بدون توجه به ساختار کتاب (مقدمه، بدنه و نتیجه) مینویسد. (بین ۵- ۸ سطر)
پیام تصویر
در این جا دانشآموز پیام و یا پیامهایی که از تصویر برداشت میکند در یک بند ( بین ۲- ۵ سطر) مینویسد.
نگارش متن (مجموعاً بین ۱۵- ۲۰ سطر)
انتخاب موضوع/نام موضوع
ابتدا دانشآموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب میکند. سپس دانشآموز برای موضوع انتخابی خود، به روش بارش مغزی، با توجه به تصویر (برونه و درونهی تصویر) معناسازی و خوشهسازی میکند. (در ذهن)
بند مقدمه
دانشآموز – آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد – یعنی بخشی از خوشهسازیها و معناسازیها را در بند مقدمه، معرفی کلی میکند. در واقع دانش آموز، در این بخش، مقدمهی متن خود را مینویسد. به بیان دیگر نویسنده، بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدهی اصلی خود از موضوع اختصاص میدهد. میتوان گفت نویسنده در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع مینویسد. (بین ۲- ۵ سطر)
بند تنه/بدنه
بند تنه بخش اصلی نوشته است. در این بخش نیازی نیست که دانشآموز هر آنچه در تصویر میبیند، تمام اجزا را بنویسد. زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است. آنچه ارزش دارد، این است که دانشآموز، آن سه یا چهار ریز موضوع را که از تصویر، معناسازی کلی انجام داده است و در واقع بخش یا بخشهایی از تصویر، ریز موضوع نوشتهاش در بندهای تنه قرار گرفته است، در بند بدنه به صورت جملهی موضوع مینویسد و جملات موضوع را با شرح، تفسیر، توضیح، دلیل و تأیید و … تقویت، پشتیبانی و حمایت میکند.
در واقع هریک از معناسازیهای کلی، موضوع نوشتهی فرد در بخش تنه خواهد بود. بهطور مثال اگر دانشآموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را، چهار واژه خوشهسازی و معناسازی کرده باشد، هر یک از آن واژهها، موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود. (بین۹- ۱۳سطر)
بند نتیجه
آخرین بخش نوشتهی دانشآموز، بند نتیجه است. در این مرحله دانشآموز میبایست از نوشتهاش جمعبندی تأثیرگذار و تفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد در پایان میبایست فرجام خوش، تفکر برانگیز و تأثیرگذار باشد. (۲- ۴ سطر)
دانشآموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشد و نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیات تصویر و پیام) را بخواند.